Indonésie 2023, díl 1. PAPUA MERDEKA! (Nezávislost Papue!)
V několika dalších odstavcích se dozvíte: jestli se, do poloviny 20. století nekontaktovaná civilizace v údolí Baliem, dopracovala k jiným výsledkům než ta naše, jestli i dnes chodí Daniové oblečeni pouze do HORIMU (návleku na penis, který si přivazují k varlatům), jak chutná čuník pečený s hromadou kytek v jámě s horkými kameny, v kultuře která za 30, možná 40 tisíc let nevymyslela nádoby, jestli je možné, že klimatizovaný pokoj se snídaní stojí méně než VELMI ŠPINAVÁ A SMRADLAVÁ matrace v mrňavé domorodé vesničce, něco z historie Papuy, jaké to je cestovat v nejlevnější třídě na lodi z Jayapury do Sorongu, když spíte na holé palubě za tropické noci a kolem se chlastá,
ALE TAKÉ, JAKÉ TO JE, KDYŽ VÁS NA TÉTO LODI OKRADOU,
Údolí Baliem si ještě před 80 lety v klidu žilo v době kamenné. Od zbytku ostrova a i světa, bylo chráněno vysokými horami a hustou džunglí. Neznali zpracování kovů, neměli nádoby a ani kolo. Tisíce let nikam nespěchali, a svým životem údolí o rozměru cca 60 x 20 km ani nezničili ani nepřelidnili. Jak to udělali? Ženám byl po těhotenství zakázán sex na 5 let, a vesnice mezi sebou neustále válčily a jejich obyvatelé se mezi sebou vraždili. S vzácnými zdroji bílkoviny ale neplýtvali, když už někoho zabili, tak si ho také snědli.
Možná proto se u nich tak snadno v druhé polovině 20. století chytlo náboženství, které k obřadům užívá krev a tělo svého zakladatele? Možná.
Dnes je většina domorodých obyvatel křesťany.
Zdá se tedy, že v podstatě se civilizace se v údolí Baliem vydala stejnou cestou jako jinde. Společenství, v tomto případě vesnice, spolu uzavírali koalice a pak spolu válčili a místo aby si užívali klidu, míru a nadbytku, nenáviděli se za staré, a dávno zapomenuté křivdy generace za generací, vlastně do dnes. Jinými slovy nevymysleli nic jiného než my.
Nebo je to základní nastavení homo sapiens?
Naštěstí v tak početně omezené populaci (cca 200 000 lidí ve všech údolích v centru ostrova) se nenašel žádný chytráček, který by jim k tomu vymyslel zpracování železa, střelný prach a podobné "vymoženosti", takže z hlediska Matky Země prováděli jen takové neškodné pinožení.
Ženy žily a žijí dodnes odděleně v podlouhlých domcích, které jsou z půlky prasečími chlívky a z půlky obytnou místností s kuchyní, tedy v jakémsi 1+ kk + chlívku. Pokud jste se teď začali ošklíbat, tak pozor! Jejich prasátka jsou čistotná zvířátka, ve sdíleném domě nikdy nečůrají ani nekadí, jsou o něco menší než ta naše, a užívají si velmi výjimečného postavení. Dodnes určují cenu nevěsty, postavení ve společnosti a společná konzumace jejich masa je koncert intersubjektivní reality, který spojuje vesničany na život a na smrt.
Kluci po skončení kojení a tedy pobytu s ženami, odchází do kruhového domku HONAI k ostatním mužům. Domek s trávovou střechou je uvnitř patrový. V metr vysokém přízemí se dá jen společně sedět a rozdělat oheň, který teplem a kouřem zaplní horní část určenou na spaní. Tam spí pohromadě všichni muži a kluci.
Dovedu si představit, jak tam od mala poslouchají vyprávění o proradnosti nepřátel a hrdinství bojovníků, a nemají tak jinou šanci než pokračovat v tradici. V chýších žijí místní často dodnes, jen někdy u podlouhlých domků, střechu z trávy nahradil vlnitý plech.
Mnozí muži jsou dodnes často polygamní a své ženy navštěvují v jejich domku jen když s nimi chtějí mít sex. Ženy se starají o děti, políčka a vaření. Muži jim s políčky pomáhají. Křesťanští misionáři polygamii tolerují, možná, že jinak by neuspěli. A že duchovních v údolí Baliem je! Každá i mrňavá vesnička o několika honaích má kostelíček a najdete tu celou tu partičku: od katolíků přes protestanty až k adventistům, na koho si vzpomenete. Je pozoruhodné, kam všude jsou schopni dotáhnout materiál na kostely a školy. Ještě před 10 – 15 lety byli kněží a kazatelé Evropani, ale dnes to jsou Indonésané.
Leo je státní úředník vydávající ve Wameně nějaké licence, včelař a velmi chvástavý "léčitel". Také ale i milý žvanil, ezoterik. Protože jsem nastydnul ze všech těch klimatizací v letadlech a letištích, nakonec jsme u něj strávili 5 nocí, než jsem byl znovu 100% a mohli konečně vyrazit na pěší trek po vesnicích. První rehabilitační výšlap, byl jen přes nedaleký most, po druhém břehu řeky Baliem a další most do vesničky Obolma a zpět k Leovi do Sogokma. Dohromady 20 km, zabralo celý den, a já si ověřil, že sandály na strmé blátivé cestičky, po příkrých březích porostlých džunglí nejsou dobrý nápad.
Pak už jsem byl kompletně fit, nechali jsme vše zbytečné u Lea a vyšli si na pár dní. Ze Sogokma jsme na korbě pickupu dojeli do Kurimy a pak došli pěšky do Kilise. V Kilise jsme měli nejhezčí ubytování v údolí Baliem vůbec. Původní chýše honai byla zbavena patra, a na zemi byl koberec a tenká matrace. Vodu na donesené nudlové polívky nám laskavá paní vařila na ohni v ženském domečku a dokonce jsme dostali i snídani. Vše za 350 tisíc, tedy asi za 500 Kč. Hned jak jsme se ubytovali, přišel nás navštívit hrdy naháč s horimou (Indonésky kotekou) na penisu. Jasně, nechal si za fotku zaplatit, a i když jsme později potkali mnohé další nekomerční, původní naháče, staré pány, kteří se nikdy neoblékli, tenhle chasník působil jako opravdový hrdý divoch v plné síle.
Úžasnou odměnou za překvapivě namáhavou cestu do vesnice, ale bylo pozvání místních na společné hodování. Asi jsem se koukal za nízkou zídku z neopracovaných kamenů, kde žranice probíhala dost žádostivě, nebo jsme jako samostatní cestovatelé bez průvodců a nosičů byli opravdu raritou, v každém případě na nás mávali a my se ochotně přidali k hodování. Já si sedl k mužům, a Satya k ženám do kroužku.
Uprostřed byla hromada rostlin upečených v díře s horkými kameny, která vypadala jako kdyby tam někdo vysypal kolečko plevele, které vezl na kompost, ale z které se kouřilo. Na ni sem tam chlápek, který celé hodování vedl, občas přihodil kus pečeného čuníka. Ten rozkrájel jeden muž v kroužku na kousky mačetou a házel před každého z nás. Na mně vyšlo několik kousků s tlustou kůží a několik žeber. K tomu byli v popele pečené sladké brambory a spousta zmíněných kytek. Byla to překvapivá dobrota. Kytky chutnaly trochu jako špenát a trochu jako zelí, pečány (tak jsme do horkého popela zahrabaným bramborům říkali na Plzeňsku) chutnaly stejně jak doma, jen byly sladší, a grilovaného čuníka, znáte asi všichni.
V jednu chvíli se hlavní chlápek zvednul a pronesl plamenný projev. Samozřejmě jsme řeči nerozuměli, ale gestům znázorňujícím střelbu z luku a rány pěstí do nosu ano. Jelikož jsme druhý den ráno, při cestě zpět potkali tu samou partičku mladých mužů, se kterými jsem hodoval, jak utíkají ze sousední vesnice s živým čuníkem svázaným na klacku přes ramena dvou z nich, tak naše teorie je, že šlo o výzvu k odplatě, a tedy že mezivesnické půtky trvají.
To nám později potvrzoval i Leo, který dokonce tvrdil, že dodnes při nich umírají lidé. Nakonec tedy můžeme být rádi, že nás místní nepozvali na pečené ruce dvanáctiletých kluků, protože to prý byla pro některé vyhlášená lahůdka ještě před pár dekádami.
Ještě během večerního hodování, když jsem šel do batohu pro cigarety, které jsme měl jako dárky pro domorodce, abych se odměnil za pozvání, zvedla se velká část mlsounů a běžela na kraj vesnice, kde se objevil pickup. Přijel Aris, učitel a kněz v jednom. Nadšený mladý dobrovolník. Indonésan velmi skromně placený Papuou Novou Guineou. Objímaný dětmi a ženami, jako široko daleko jediný anglicky mluvící, nám vyprávěl, jak ve vesničce supluje lékárníka, zdravotníka a je zároveň knězem a učitelem. Indonéská vláda postavila sice domek 3x4 metry s hrdým označením nemocnice, ale byla to jen propaganda, kterou skutkem naplnil až on.
Tohle docela přesně vyjadřuje složitost vztahů, do kterých jsou současností zataženi Papuánci. Opravdu by Papua Merdeka, sami zvládli?
Pomalu jsme stoupali, palubu po palubě, až jsme se dostali na tu otevřenou, úplně nahoře, a tam ejhle! Mezi dvěma vznikajícími krámečky, se našlo pod střechou místo právě pro nás. Ještě jsme netušili, že je to jako ubytovat se u parketu tropické párty. Během dalších dvou hodin odešli všichni necestující, nosiči a vyprovázející, loď mohutně zahoukala, a vyjeli jsme.